UTKAST TIL NYTT PARTIPROGRAM

Miljøpartiet De Grønne skal lage nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025. Her finner du programkomiteens andre – og siste – utkast.

Hvis du heller vil lese programutkastet som søkbar PDF, finner du det her.

Obs! På denne siden kan du kun lese og diskutere programmet. Endringsforslag skal fremmes via dette skjemaet innen 29. januar (kun partimedlemmer kan sende inn endringsforslag).

Se video fra lanseringen av andreutkastet:

HVORDAN BRUKE DENNE SIDEN

På denne nettsiden kan du lese hele programkomiteens utkast til nytt partiprogram, og legge igjen kommentarer på avsnitt og programpunkter. Du kan også diskutere politikken med andre.

Innholdsfortegnelsen finner du alltid ved å klikke på «Meny» oppe i høyre hjørne. Du kan klikke deg gjennom hele programmet i menyen.

Du kan reagere på et avsnitt eller punkt ved å klikke på det og skrive en kommentar eller bruke tomlene.

For å se kommentarene som er lagt til på et avsnitt eller punkt, må du trykke på teksten. Til høyre for teksten kan du se hvor mange kommentarer som er lagt inn per avsnitt eller punkt.

Du kan dessverre ikke redigere kommentarer etter at de er publisert. Hvis du vil fjerne en kommentar du har skrevet kan du sende en henvendelse til program@mdg.no.

Hvis du ikke har tid til å skrive en kommentar, kan du vise hva du synes om et avsnitt eller punkt med en tommel opp eller ned. Tomlene finner du til høyre for teksten (på mobil må du klikke på teksten for å få opp tomlene).

Du kan finne ut hvilke kapitler som inneholder spesifikke ord eller fraser ved å bruke «Søk»-funksjonen i menyen.

Dine reaksjoner kan bidra til å inspirere MDGs landsmøte til å gjøre endringer – eller til å beholde tekst som er populær – når partiet skal vedta programmet i mars.

Eksempel: Noen har kommentert punkt 1, og noen har likt punkt 2. Hvis du klikker på tekst som er markert i grønt, kan du lese kommentarene der.

HVORDAN SENDE ENDRINGSFORSLAG

Vær oppmerksom på at denne nettsiden ikke er den formelle kanalen for å sende endringsforslag til landsmøtet.

Partimedlemmer kan sende endringsforslag via: https://www.mdg.no/endringsforslagprogram Fristen er 29. januar 2021.

Endringsforslag må sendes inn av enten et lokallag, fylkeslag, partiorgan, sideorganisasjoner eller partinettverk. Fem enkeltmedlemmer kan også gå sammen om et endringsforslag.

DETTE ER IKKE VEDTATT POLITIKK

Merk at alt som står i dette utkastet er programkomiteens forslag til ny politikk for Miljøpartiet De Grønne til neste stortingsperiode, og ikke representerer partiets faktiske standpunkt. Partiprogrammet vedtas ikke endelig før etter andreutkastet har blitt behandlet av landsmøtet i mars 2021.

DINE PERSONOPPLYSNINGER

Programkomiteens medlemmer og enkelte ansatte på partikontoret vil kunne samle inn og lagre navn, kontaktinformasjon og eventuelle andre opplysninger du velger å kommentere på denne siden. Informasjonen kan bli brukt for å kontakte deg i sammenheng med dine kommentarer.

Alle opplysninger som kan brukes til å identifisere avsender vil bli slettet eller anonymisert etter at nytt arbeidsprogram har blitt vedtatt på landsmøte 2021. Hvis du ønsker innsyn i hvilken informasjon vi har lagret om deg, eller ønsker å trekke tilbake en kommentar, kan du sende en henvendelse til program@mdg.no.

Her kan du lese mer om hvordan vi behandler dine personopplysninger.

Takk for at du vil bidra til å gjøre Norge og verden grønnere!

Miljøvennlig hilsen,

Programkomiteen

Nesten hele programkomiteen, 2019.