HØRINGSRUNDE 2020

Miljøpartiet De Grønne skal lage nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025. Nå kan du si din mening om førsteutkastet!

OBS! Formelle høringssvar må sendes inn via dette skjemaet: https://mdg.no/programinnspill

HVORDAN BRUKE DENNE SIDEN

På denne nettsiden kan du lese hele førsteutkastet, og legge igjen kommentarer på avsnitt og programpunkter. Du kan også diskutere politikken med andre.

Innholdsfortegnelsen finner du alltid ved å klikke på «Meny» oppe i høyre hjørne. Du kan klikke deg gjennom hele programmet i menyen.

Du kan reagere på et avsnitt eller punkt ved å klikke på det og skrive en kommentar eller bruke tomlene.

For å se kommentarene som er lagt til på et avsnitt eller punkt, må du trykke på teksten. Til høyre for teksten kan du se hvor mange kommentarer som er lagt inn per avsnitt eller punkt.

Du kan dessverre ikke redigere kommentarer etter at de er publisert. Hvis du vil fjerne en kommentar du har skrevet kan du sende en henvendelse til program@mdg.no.

Hvis du ikke har tid til å skrive en kommentar, kan du vise hva du synes om et avsnitt eller punkt med en tommel opp eller ned. Tomlene finner du til høyre for teksten (på mobil må du klikke på teksten for å få opp tomlene).

Du kan finne ut hvilke kapitler som inneholder spesifikke ord eller fraser ved å bruke «Søk»-funksjonen i menyen.

Dine reaksjoner kan bidra til å inspirere programkomiteen til å gjøre endringer – eller til å beholde tekst som er populær – når vi skal skrive andreutkastet til høsten.

Eksempel: Noen har kommentert punkt 1, og noen har likt punkt 2. Hvis du klikker på tekst som er markert i grønt, kan du lese kommentarene der.

Hvis du heller vil lese programutkastet som søkbar PDF, finner du det her.

HVORDAN SENDE FORMELLE HØRINGSSVAR

Vær oppmerksom på at denne nettsiden ikke er den formelle kanalen for å sende høringssvar til programkomiteen. Vi kan ikke garantere at alle innspill som kommer inn her blir lest eller tatt høyde for – men vi sjekker innom jevnlig!

Formelle høringssvar må sendes til programkomiteen via dette skjemaet, før kl. 23:59 den 14. september. Høringssvar må sendes inn på vegne av enten et lokal- eller fylkeslag, et av partiets formelle organer, sideorganisasjoner eller minst fem medlemmer. Eksterne organisasjoner kan også sende inn innspill via høringsskjemaet. Enkeltpersoner kan ikke sende formelle høringssvar.

DETTE ER IKKE VEDTATT POLITIKK

Merk at alt som står i dette førsteutkastet er programkomiteens forslag til ny politikk for Miljøpartiet De Grønne til neste stortingsperiode, og ikke representerer partiets faktiske standpunkt. Partiprogrammet vedtas ikke endelig før etter andreutkastet har blitt behandlet av landsmøtet i mars 2021.

DINE PERSONOPPLYSNINGER

Programkomiteens medlemmer og enkelte ansatte på partikontoret vil kunne samle inn og lagre navn, kontaktinformasjon og eventuelle andre opplysninger du velger å kommentere på denne siden. Informasjonen kan bli brukt for å kontakte deg i sammenheng med dine kommentarer.

Alle opplysninger som kan brukes til å identifisere avsender vil bli slettet eller anonymisert etter at nytt arbeidsprogram har blitt vedtatt på landsmøte 2021. Hvis du ønsker innsyn i hvilken informasjon vi har lagret om deg, eller ønsker å trekke tilbake en kommentar, kan du sende en henvendelse til program@mdg.no.

Her kan du lese mer om hvordan vi behandler dine personopplysninger.

Takk for at du vil bidra til å gjøre Norge og verden grønnere!

Miljøvennlig hilsen,

Programkomiteen

Nesten hele programkomiteen, 2019.