INNLEDNING

Friheten, tryggheten og samholdet i samfunnet trues av miljøødeleggelser, kortsiktig populisme og økende forskjeller. Motgiften er grønn politikk – og grønne politikere, som forstår at en bedre verden er mulig. Målet er et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse. Det krever at vi våger å tenke nytt, tar fagkunnskap på alvor, samarbeider på tvers av grenser og fører en politikk for både mennesker og miljø.

Solidaritet er kjernen i Miljøpartiet De Grønnes politikk. Vi vil utvide solidariteten til å omfatte alle mennesker, dyr, natur og framtidige generasjoner. Den internasjonale, grønne bevegelsen er bygget på respekt for liv, mangfold, demokrati, likestilling, frihet og ansvar. De Grønne lager politikk basert på erkjennelsen av at alle er avhengige av naturen. Vi vil mobilisere menneskehetens viljestyrke, skaperkraft og optimisme for å ta vare på livsgrunnlaget på jorda, og fremme samhørighet med alt levende på den lille planeten vår – nå, og i årtusenene som kommer.

Vi kan gjøre det lett å ta miljøvennlige valg i hverdagen. Vi kan stanse forurensning og skape en framtid med trygge jobber, der vi tar vare på naturen og barna. Vi kan utjevne forskjeller, utrydde fattigdom og løfte de mest sårbare. Vi kan produsere mer sunn og bærekraftig mat i Norge, samtidig som vi tar bedre vare på dyra. Vi kan redusere forbruket til et nivå som naturen tåler. Vi kan stresse ned, og få mer tid til familie og venner, kultur, friluftsliv og frivillighet, fordi vi kan jobbe litt mindre. Vi kan bidra til at verden når FNs bærekraftsmål, slik at alle kan leve gode liv innenfor naturens tålegrenser.

I dette programmet finner du politikken som skal ta samfunnet i retning av denne visjonen. Vi kan ikke love at omstillingen blir bare lett, men Miljøpartiet De Grønne lover å samarbeide med alle som ønsker å ta Norge inn i den grønne framtida på en inkluderende, rettferdig og bærekraftig måte.