Meny

5 – Meningsfulle liv i et trygt velferdssamfunn

Et mangfoldig og inkluderende samfunn ser sammenhengene mellom oppvekst, arbeid, helse, bolig og mobilitet. Det overordnede målet med arbeids- og velferdspolitikken er at alle skal kunne leve meningsfulle liv. Det offentlige og private kan berike og utfylle hverandre, og sammen skape inkluderende og nyskapende lokalsamfunn. 

En rettferdig fordeling av ressurser sikrer alle menneskes verdighet og behov innenfor naturens tålegrenser. Det er et særskilt offentlig ansvar å sikre grunnleggende rettigheter og materiell trygghet. En velferdsstat som tar vare på oss alle, gir oss frihet og muligheter til å ta vare på hverandre og omgivelsene. Et grønt samfunn bygger videre på den nordiske velferdsmodellen, hvor det offentlige tilbudet utgjør hjørnesteinen.

Trygghet og mestring i oppveksten

En trygg oppvekst legger grunnlaget for et godt liv. Foresatte skal ha frihet til å ivareta det enkelte barns behov. Barnets behov for trygghet og kjærlighet, og fravær av overgrep og forsømmelse, ligger samtidig alltid til grunn for politikk- og myndighetsutøvelse. Barn har rett på et oppvekstmiljø fritt for trakassering, overgrep og mobbing. Samfunnet har ansvar for at barn ikke vokser opp i utenforskap og fattigdom.

Barn og unge skal kunne utvikle seg til skapende mennesker, med vilje og evne til å ta ansvar for seg selv og sine omgivelser. Barnas utvikling, behov for lek, bevegelse og sansestimulering ivaretas blant annet gjennom gode barnehager og skoler. Skolens oppdrag er dannelse av hele mennesker og den må derfor gi barna natur-, kunst- og kulturopplevelser, i tillegg til teoretiske fag.

En god offentlig skole med pedagogisk mangfold er grunnmur i utdanningssystemet og må utvikles i tråd med den beste tilgjengelige kunnskapen om barns utvikling. Skolens oppdrag er dannelse av hele mennesker og den må derfor gi barna natur-, kunst- og kulturopplevelser, i tillegg til teoretisk opplæring.

 Fellesskolen sørger for at barn med ulik bakgrunn møtes. Samtidig kan pedagogiske alternativer utenfor den offentlige skolen være viktige tilskudd. 

Alle barn er selvstendige individer. Ulike barn skal gis muligheten til å kjenne gleden over egen mestring og utvikling. Ferdigheter og kunnskap kan tilegnes gjennom forskjellige læringsformer og utdanningsløp. Alle barns evner har verdi og alle barn skal oppleve mestring. Skolen skal hjelpe barna til å oppnå kritisk tenkning, medmenneskelighet og evne til konflikthåndtering. 

Deltagelse og mening

Arbeidslivet bidrar med mer enn økonomisk selvstendighet. Det er en viktig sosial arena og en mulighet til å realisere egne livsmål. Likevel er ikke lønnsarbeid den eneste formen for deltagelse, og det skal være mulig å fylle livene med andre meningsfulle aktiviteter. Den enkelte bør ha større mulighet til å velge mellom fritid og lønn, i ulike livsfaser. Alle borgere skal sikres likeverd og økonomisk trygghet, uavhengig av deltagelse i lønnsarbeid.  

Arbeidslivet skal være fleksibelt, ta hensyn til omsorgsoppgaver i hjemmet og hva den enkelte mestrer og ønsker. Det er grenser for hvilke oppgaver det offentlige kan, eller bør, overta. Samtidig skal velferdsstaten støtte alle som har  store omsorgsbyrder og sørge for at folk som ønsker det kan delta i arbeidslivet.

Fysiske og immaterielle barrierer som i dag stenger mennesker ute av arbeidslivet må bygges ned, slik at alle som vil bidra, skal kunne jobbe. 

Et levende kulturliv

Kulturlivet kan berike, avspeile og problematisere livene våre, på tvers av tid, rom og enkeltindividers ståsted. Fri kunst og et livskraftig kulturliv kan gi mulighet til å utfolde seg på egne premisser, og være en plattform for demokratisk deltagelse. 

For at alle skal kunne bidra i og berikes av kulturen, må politikken bygge på likestillingsprinsipper, søke maktspredning og være en motvekt til det kommersielle markedet. Kunst som mange verdsetter svært høyt i dag, var ikke økonomisk levedyktig i sin samtid. Fellesskapet må bidra for å sikre kreativitet, mangfold, spillerom blant kunstnere og åpne opp kunsten for alle. 

Staten har et ansvar for å jevne ut ubalansen i forholdet mellom norske målformer og nasjonale minoriteters språk, mellom talespråk, skriftspråk, tegnspråk og alternativ supplerende kommunikasjon. 

Folkehelse i et raust samfunn

En sterk folkehelse, reell likestilling og muligheter for deltagelse  avhenger av at alle har tilgang på helsetjenester. Helsevesenet må derfor være gratis og i hovedsak offentlig finansiert. Mange av dagens folkesykdommer følger av livsstil og stress. Helsevesenet må rigges for å møte mennesker med en helhetlig forståelse av fysisk og psykisk helse, og sammenhengen mellom dem. 

Forebyggende helsearbeid er avgjørende og må utøves på alle samfunnsområder. Det betyr å motarbeide drivkreftene bak uhelse, som prestasjonsjag, ensomhet, forurensing, stress, utenforskap og ulikhet.

Pleietrengende skal ha stor påvirkning på hvor de bor og hva slags hjelp de får. I et grønt samfunn er det balanse mellom omsorg  hjemme og på gode institusjoner, men mangel på tilstedeværende pårørende skal ikke forårsake mangelfull pleie og oppfølging. Frivillig deltagelse, både fra enkeltpersoner og sivilsamfunnet, er verdifullt for enkeltmennesket og for fellesskapet.Samfunnet må strekke seg langt for at frivillig arbeid som innebærer omsorgsoppgaver ikke skal medføre urimelig stort tap av inntekt.

Menneskevennlig mobilitet

For at lokalsamfunn og landet skal være godt å bo og ferdes i må myke trafikanter prioriteres høyest. Selv små barn skal være trygge når de beveger seg rundt i sitt lokalmiljø, uten å risikere å bli påkjørt eller utsettes for forurensning. Etter gående, syklende og rullende trafikanter, må kollektive, utslippsfrie transportløsninger prioriteres. Samtidig er gode og trygge veier viktige, også i et nullutslippssamfunn, og ikke minst i distriktene. I sentrale strøk skal viktige funksjoner finnes i gangavstand til der folk bor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • 28.12.2022
    Denne virkar å vere ei omskriving av førre avsnitt? Bruk gjerne dette, men kutt då tilsvarande i førre avsnitt
  • 28.12.2022
    Rart å utfordre symptoma i stadenfor systemfeila. Mobilitet kjem av manglande struktur av lokalsamfunnet. Her trengs det eit avsnitt om "by"utvikling. Kan òg bakast inn slik: For at lokalsamfunn og landet skal være godt å bo og ferdes i må det utvikles boområder som det er attraktivt å bli i, og som har nærhet til de viktigeste sørvisfunksjoner. Myke trafikanter må prioriterest høyest. Små barn skal være trygge når de beveger seg rundt i sitt lokalmiljø, uten å risikere bli påkjørt eller utsettes for forurensning. Etter gående, syklende og rullende trafikanter, må kollektive, utslippsfrie transportløsninger prioriteres. Samtidig er gode og trygge veier viktige, også i et nullutslippssamfunn, og ikke minst i distriktene. I sentrale strøk skal viktige funksjoner finnes i gangavstand til der folk bor.
  • 02.01.2023
    Uenig i at den siste setningen bør inkluderes. Det er et offentlig ansvar å sikre befolkningen grunnleggende velferdstjenester, men dette kan skje både gjennom privat og offentlig tilbud. Dette burde avhenge av hvilke tilbydere som er i stand til å gi best velferdstjenester til befolkningen, ikke hvorvidt de er offentlige eller private. I Norge har en også historisk benyttet både offentlige og private aktører som tilbydere av velferdstjenester, f.eks. innen barnehagesektoren, SFO, ulike helsetjenester, mv. Jeg ser ikke hvorfor De Grønne skal ha en prinsipiell preferanse for at velferdstjenester skal tilbys av det offentlige fremfor det private.
  • 02.01.2023
    Synes det blir rart å trekke inne "balanse/ubalanse" i denne sammenhengen. Hvilken ubalanse er det snakk om? Når har man balanse mhp språk?
  • 02.01.2023
    Helsevesenet er ikke gratis i dag, og bør ikke bli det i fremtiden. Noen egenandeler er nødvendige for å sikre en hensiktsmessig finansiering av ulike helsetjenester, og for å hindre unødvendig bruk / overbelastning av helsetjenester.
  • 30.01.2023
    til dels enig med Jens Petter. det er mange private tjenestebedrifter som leverer gode tilbud. jeg synes fremdeles det offentlige, gitt kunnskap og kompetanse, vil og bør ha sentral rolle. med privat initiativ (kommersiell eller frivillig) som støtte- og medspillere. OPS - offentlig/privat samarbeid!!! 🙏
  • 30.01.2023
    skolen kan veldig gjerne være privat. private skoler er ofte et mer bærekraftig valg med tanke på reiseavstander, psykisk helse og mulighet til å utvikle seg på egne premisser.
  • 30.01.2023
    også morsmåltilbud er viktig
  • 30.01.2023
    kunst må kunne være samfunnskritisk uten at den mister offentlig støtte eller blir sensurert
  • 30.01.2023
    ikke enig med Jens Petter. helsevesenet bør være uten egenandel. pengesummer man må betale for å møte legen, skal ikke være til hinder for å kontakte helsevesenet.
  • 30.01.2023
    litt fint å kunne nevne "Leve hele livet" prinsippet her. og at i forbyggende helsearbeid, må samfunnet også strekke seg langt med å engasjere innbyggere i alle aldre - spesielt de som har falt utfor - i meningsfulle aktiviteter.
  • 17.03.2023
    Jeg syns det er litt for bastant å skrive at "En rettferdig fordeling av ressurser sikrer alle menneskes verdighet og behov innenfor naturens tålegrenser". Det er jo langt fra gitt, siden det kommer an på hva og hvor mye som fordeles. Jeg foreslår "En rettferdig fordeling av ressurser vil bidra til å sikre at..." osv.
  • 17.03.2023
    Det mangler et mellomrom mellom "fellesskapet." og "Samfunnet" på nest siste linje. Ellers fint :)
  • 17.03.2023
    Jeg syns Kjell Magnes foreslåtte justering er bra